Ridlektioner

Här finns något för de flesta nivåer av ryttare. Läs mer om de olika grupperna här nedan.
Alla priser är inklusive moms.

Steg 1, 1 timme

För dig som har lite hästvana sedan tidigare eller vill börja om med grunderna. Vi lär oss grundläggande om hästens skötsel, hästens delar och utrustning samt hur man på ett säkert och respektfullt sätt umgås med hästen både från marken och uppsuttet. När Steg 1 är klart kan du själv göra iordning hästen inför och efter lektionen samt på ett lugnt och harmoniskt sätt styra och stanna hästen i både skritt och trav. Vi har även provat rida en lättare bana Trail och ridit några olika Western Riding och Western Horsemanship mönster. Allt efter att vi noga tränat de olika delarna var för sig.

Vi gör tillsammans i ordning hästarna inför varje lektion, det brukar ta ungefär 20 minuter, därefter rider vi ca 40 minuter. En av tio lektioner har vi teori. Vi har uppehåll från veckoridningen under skolloven.

Steg 2, 1 timme

För dig som är trygg att rida i skritt och trav. Vi fortsätter med att fördjupa oss inom ridning och hästhantering från marken. Vi börjar lära oss om sidförande hjälper och kopplar ihop arbetet från marken med ridhjälpernas inverkan. Vi spinner vidare på Steg 1 genom att förfina balansen och förtydliga kommunikationen. Vi lär oss också om hästens grundläggande behov och ser över hästens mat och dagliga vård. När Steg 2 är klart har vi provat att galoppera samt förfinat hjälperna vid övergångar halt - skritt - trav - galopp - trav - skritt - halt samt provat på framdelsvändning och ridit genom en grind och över en bro.

Vi gör tillsammans i ordning hästarna inför varje lektion, det brukar ta ungefär 20 minuter, därefter rider vi ca 40 minuter. Av tio lektioner har vi teori en gång och rider ut en gång. Vi har uppehåll från veckoridningen under skolloven. Pris: 10 lektioner - 3700kr på lånad häst, 3200kr på egen häst.

Steg 3, 1 timme

För dig som är trygg att rida i skritt och trav samt har provat på lite galopp. Vi kommer att utforska vilka olika hjälper vi har och hur sitsen inverkar på hästen. Vi longerar en häst och undersöker hur människans energi och position, i förhållande till hästen, påverkar hästen. Vi diskuterar och gör kopplingar till uppsutten träning. Vi tränar balansen i hästens alla gångarter och förfinar hjälperna för övergångar mellan gångarter. Vi lär oss göra halt från trav med hästen avslappnad och i balans samt provar på bakdelsvändning och skänkelvikning.

Av tio lektioner har vi teori en gång och uteritt en gång, övriga lektioner rider vi ca 40 minuter effektivt.  Du gör själv iordning din häst inför och efter lektionen, jag finns såklart till hands i närheten för att hjälpa till om det behövs. Vi har uppehåll från veckoridningen under skolloven.

Steg 4, 1 timme

För dig som rider tryggt i hästens alla gångarter. Vi undersöker sambandet mellan hästens avslappning, energi och balans både med och utan ryttare. Vi börjar rida på lång tygel med neck rein nu när balansen och hjälperna är på plats och lär oss göra stopp från galopp. Vi ökar svårighetsgraden på Trailbanorna, rider med precision i Horsemanshipmönster och provar på railwork längs staketet. Vi leker med öppna och sluta på volten och samlar hästarna i balans.

Av tio lektioner har vi teori en gång och uteritt en gång, övriga lektioner rider vi ca 40 minuter effektivt. Du gör själv iordning din häst inför och efter lektionen, jag finns såklart i närheten för att hjälpa till om det behövs. Vi har uppehåll från veckoridningen under skolloven.

Steg 5 och framåt, 1 timme

Du är nu självständig i stallet. Vi bygger vidare på de tidigare stegen i ridningen, förfinar hjälperna och förbättrar kommunikation och känsla. Ni kan i gruppen hjälpas åt att anlysera och lösa varandras problem i ridningen. De som vill kan prova på lite fartgrenar och vi rider mer precisionsarbete över bommar och genom olika hinder.

Av tio lektioner har vi teori en gång och uteritt en gång, övriga lektioner rider vi ca 40 minuter effektivt. Du gör själv iordning din häst inför och efter lektionen, jag finns såklart till hands i närheten för att hjälpa till vid behov. Vi har uppehåll från veckoridningen under skolloven.

Pris: 10 lektioner - 3700 på lånad häst, 3200 på egen häst.