Läger sommaren 2024

Lägerveckor

Ridlägren på Westernridskolan i Bollnäs har lite olika inriktning, men fokus ligger som alltid på att få ha några trevliga, lärorika och avkopplande dagar tillsammans med hästar och tvåbenta. Vi tränar på delmoment inom de olika westerngrenarna och kopplar av tillsammans däremellan. När du inte är tillsammans med hästen serveras god mat och du har en trevlig samvaro med likasinnade. Första lägerdagen samlas vi kl. 9.00 och tar en förmiddagsfika i stallet där vi bekantar oss med varandra och delar in oss i ridgrupper. Avresedagen slutar vi ca 15.00. Frukost, lunch och middag ingår från lunch ankomstdagen till lunch avresedagen. Logi för dig och din häst ingår. Hästen tilldelas en box och en mindre hage. Hagen ska mockas dagligen. Westernridskolan har en nedre gräns på 13 år för att delta på lånad häst.

1. Miniläger, lördag-söndag-måndag, 18-19-20 maj (Pingsthelgen)

Denna långhelg blandar vi träning på banan uppsuttet och från marken med avslappnande uteritter och teorilektioner. Frukost x2, Lunch x3, middag x2 samt övernattning för dig och hästen ingår. Max 6 deltagare.

Pris: 3950SEK/4550SEK

2. Sommarlovsstart, måndag-torsdag 17–20 juni.

Börja sommaren med att koppla av tillsammans med din häst. Du rider en lugn lektion i grupp på förmiddagen och fram på eftermiddagen har vi privata lektioner med önskad inriktning varvat med uteritter och teori.

3. Trailinriktning, måndag-torsdag 24–27 juni

Förkovra dig i westernridningens gren trail under fyra dagar tillsammans med likasinnade. Vi utmanar oss själva i de olika momenten och finslipar på de små detaljerna. Vi kommer hålla till på ridbanan men även ta hjälp av skogen och naturen som ju bjuder en massa tillfällen att träna precision – bara fantasin sätter gränser! Vi avslutar lägret med en rolig "trailtävling" där vi anpassar banans svårighet efter ekipaget.

4. Western Horsemanship, måndag-torsdag 1–4 juli

Vi grottar ner oss i sitsens inverkan på ridningen. Hur lite rörelse behövs egentligen för att hästen ska uppfatta vad vi vill? Hur påverkar din balans och hållning hästens balans och hållning? Vi rider korta mönster med precision och tar med oss samma medvetenhet och fokus ut på tur i skogen och i vår hållning i samvaron med hästen från marken.

5. Må-bra-dagar, måndag-torsdag 8–11 juli

Här ligger fokus på avkoppling, avslappning och att ladda batterierna. Vi varvar inkännande övningar på hästryggen med uteritter, promenader och lunch ute i det gröna. God mat och umgänge till sena kvällen om man vill.

6. Nybörjarläger, 13–14 juli 13.00-13.00

Vi rider ett pass i grupp per dag. Övrig tid lär vi oss om hantering av hästen från marken, hästskötsel, stallskötsel och om hästens utrustning och foder. Middag, frukost och övernattning ingår. Max 6 deltagare. Pris: 1800SEK

7. Uterittsläger, 13–14 augusti 13.00-12.00

Vi gör två långritter under två halvdagar. Vi kommer ta oss runt ut i sommarskogen i makligt tempo. Lägret passar dig som har lite ridvana sedan tidigare och du klarar att rida balanserat i hästens alla gångarter.

Middag, frukost och övernattning ingår. Max 3 deltagare. Pris: 1800SEK